SeniorNet Uppsala

Gå till innehållet

Huvudmeny

1210 sociala medier

Arkiv > 2012

Sociala medier


Sociala medier på Internet är platser där man kan kommunicera åt båda håll.
Om man hårddrar det kan det var ganska många olika saker. Chatt är det enklaste där man kan skriva eller prata med varandra i realtid. IT-telefoni hör ju också hit. Men då är bara två personer inblandade, så det räknas knappast.
Hemsidor, där besökarna kan skriva kommentarer måste däremot räknas dit. Här kan innehavaren dela med sig av bilder, filmer, länkar och åsikter. Intresserade av personen eller ämnet kan söka upp sidan för att läsa och kommentera. För det mesta är det inte så många verksamma på samma plats.
Internetforum - är i dess enklaste form en digital anslagstavla där folk med gemensamma intressen kan byta åsikter med varandra.
Wikis - wiki är hawaiiska och betyder snabb. En wiki är en interaktiv sida som tillåter att flera samtidigt, med delat ansvar, hjälps åt med skapandet och sidans underhåll. Den mest kända wikin är uppslagsverket Wikipedia som har över 2 miljoner artiklar och är världen 4:e största webbplats. (Ej vinstdrivande. Ingen reklam. Lever på donationer från användarna).
Bloggar -
En blogg är en webbplats som vanligtvis drivs av en eller flera individer där innehållet uppdateras i omvänd kronologisk ordning. Det finns många olika typer av bloggar, då de inte är låsta innehållsmässigt, utan kan vara allmängiltiga eller nischade i sin natur. De kan även vara av personlig karaktär eller kommersiella. En kollektiv benämning på bloggar i nätverk är bloggosfären. . Här ser man både innehavarens och läsarnas inlägg på samma gång, och det blir lätt diskussioner. En blogg kan bli väldigt populär och få många läsare. En blogg kan ofta innehålla långa inlägg, som hela tidningsartiklar, eller kapitel i blivande böcker. Den kräver då mycket tid för att följa. Människor som vill kunna framföra sina åsikter utförligt, exempelvis politiker har ofta bloggar.    Andra har varken ställning eller tidigare kändisskap, men har förmåga att locka många läsare med stil och innehåll. Ex. Blondinbella, en ung tjej som lever gott på sitt bloggande. Det finns särskilda bloggsökmotorer, den största är Technorati
Microbloggar - begränsar längden på varje inlägg tillett visst antal tecken, ofta 140. Det kan ändå bli intressanta diskussioner, som ofta vinner på att de måste koncentreras. Här finns alla sorters användare: vanligt folk, kändisar, myndighetspersoner och företag. Det finns flera tjänster, men den överlägset största är Twitter (som betyder kvitter). 200 miljoner användare varav 50 miljoner loggar in varje dag. Startad 2006
Vem som helst kan läsa vad som helst på en blogg eller microblogg. Men för att kunna skriva kommentarer måste man ha ett konto där man identifierar sig med ett lösenord. Man kan välja att följa en blogg och då få meddelande om när något nytt skrivs där. Man behöver inte känna eller bli godkänd av innehavaren, för en blogg är helt öppen.
Communitys – sociala nätverkstjänster finns det flera men Facebook är ohotat störst.
Det har 800 miljoner profiler och uppskattningsvis 500 miljoner aktiva användare över hela världen. Facebook finns på 71 språk, även svenska. Skapat 2004.
På en Community  skapar medlemmarna profiler, knyter band med andra och utforskar gemensamma intressen och andras aktiviteter. Kommunikation mellan medlemmar sker genom statusuppdateringar eller via meddelanden
.
Man kan hitta vänner på olika sätt. Till att börja med kan du leta efter e-postadresser i din kontaktbok. Man kan också leta efter gamla klasskamrater eller människor med samma intressen, då användarna får ange utbildning, examensår, intressen, mm på sin infosida. Men det är frivilligt. När man hittat någon man vill bli "vän" med skickar man en vänförfrågan, ev. med ett meddelade om vem du är. Vill vederbörande ha dig i sin vänlista godkänner han förfrågan och ni kan se varandras profiler. Sedan får man förslag på vänners vänner, som man kanske känner och vill knyta till sitt nätverk.
Förutom statusuppdateringar kan man lägga in egna bilder och filmer. En annan bra funktion är att man kan dela en länk eller bild man fått från en vän, dvs. lägga upp den i sin egen profil. På detta sätt kan filmklipp, upprop av olika slag mm spridas snabbt genom bloggosfären.
En annan bra funktion är evenemangsinbjudan. Jag kan lätt se vad som är på gång i min krets och jag kan själv lätt lägga upp en inbjudan. Jag kan välja om alla, eller alla vänner skall få den, eller bara de jag väljer ut.
Förutom Facebook finns flera tjänster. Jag är med i Netlog, som verkar lite mer inriktad på dating, och som flera av mina vänner har dålig erfarenhet av. Nästan omöjligt att gå ur. LinkedIn är en sida som vill skapa nätverk i yrkeslivet. Man talar om i vilken bransch men verkar och får förslag på andra i samma eller liknande områden. Här gäller att man skall ha vederbörandes e-post för att kunna skicka förfrågan om nätverkande.
Google har tidigare försökt konkurera med Facebook med tjänsten Buzz, som samlar all kommunikation på samma plats. Väldigt få har använt den. Nu försöker de med G+, som skall ha alla funktioner som Facebook och lite mer. Många har gått med sedan den startade förra hösten, jag också, men frågan är hur många som faktiskt kommer att använda den. För konkurrenter att slå sig in blir inte lätt. Många har ett bra fungerande Facebook och ibland också intressanta kontakter att följa på Twitter. Då hinner man knappast med en tjänst till. Man tycker ofta att man redan lägger för mycket tid på dem man har. De olika tjänsterna ser olika ut och fungerar lite olika, men i princip går det till som jag beskrev ovan.
Ett verktyg för sociala medier är RSS  (Really Simple Syndication)   – Ett RSS-flöde publicerar information från blogginlägg, nyhetsmedier, ljud eller bild i ett standardiserat format. RSS-flöden är vanligt inom bloggosfären för att dela information mellan bloggare. För att läsa flödet måste man ha en RSS-läsare. En bra och gratis sådan är Google Reader, som man har tillgång till via sitt g-mail-konto.

Säkerhets och integritetsproblem. Man måste som vid allt användande av Internet vara på sin vakt. Det gäller att ha ett bra och säkert lösenord för att logga in. Då är risken liten för att din profil blir kapad. Men någon som har din e-postadress kan kanske skapa en falsk sida i ditt namn. Särskilt om du inte har en egen. Sådant händer förstås mest kända personer av olika slag. Som vanlig Svensson behöver man inte vara speciellt orolig för sådant.
Däremot samlar tjänsten in en massa uppgifter om dig och dina vänner och intressen. Det här görs för din egen bekvämlighets skull, och precis som söktjänster lär den sig vad du oftast vill ha. Det används för att sortera flödet av uppdateringar från dina vänner, så att de, som tjänsten tror du är mest intresserad av, kommer överst. Du kan i alla fall inte hinna läsa allt. Men framför allt styrs vilken reklam som hamnar på din sida. Man lovar att sådana här uppgifter inte går att få tag på för obehöriga. Det är bara att lita på det.
Man kan också tänka på att ställa in öppenhetsnivån när man lägger upp sina inslag. Här kan man ange hur öppen man vill ha sin profil, från offentlig till bara för vänner. Ett visst inlägg kan ha också sin egen säkerhetsnivå.

Speciellt de två jättarna Facebook och Twitter har blivit oerhört viktiga för näringslivet. Ett företag eller en samhällsfunktion eller vad som helst kan skapa sig en egen grupp eller profil. Med Gilla-knappen skapas då enkelt kontakt med intresserade personer. Det är en synnerligen effektiv marknadsföring.
Användandet av sociala medier är gratis, men organisationer och företag kan köpa reklam och s.k. sponsrade länkar, som visas i kanten av din profil med ledning av hur du har använt den till olika saker. Facebook vet t.ex. att jag är intresserad av hästar och hundar och kultur och datorer. Alltså får jag reklam om sådant. För att jag är kvinna och äldre får jag också en del jag inte alls är intresserad av via bredare reklam. Det är det här jag betalar med. Så är det ju ofta på Internets gratistjänster.
Sammanfattningsvis kan man säga att sociala medier kan vara både rolligt och nyttigt. Men för att ha glädje av det måste du vara villig att visa dig på nätet och acceptera att du blir "skannad" och följd av tjänsternas ägare. Men det gäller ju nästan allt men sysslar med på nätet.
Prova gärna och ha det så kul.




Birgitta Avholm oktober 2012



Tillbaka till innehållet | Tillbaka till huvudmenyn