SeniorNet Uppsala

Gå till innehållet

Huvudmeny

1310 Linux. Molntjänster

Arkiv > 2013

Molntjänster

"Molnet" är i datajargong detsamma som allt som flyger omkring i hela världen på Internet. Med molntjänster menar man saker man kan göra via en webbläsare utan att hårddisken behöver vara inblandad med ett installerat program. Ett typiskt exempel är webbaserad e-post, som gmail eller hotmail.
Det finns idag många olika typer av tjänster och program som arbetar direkt från olika servrar på nätet. Det här blir bara några användbara exempel på gratistjänster.
Man kan grovt dela in dem i tre grupper: Lagra, Dela och Skapa. Microsoft med SkyDrive, och Google med Google Drive, har gjort det lättare för oss genom att samla alla dessa funktioner under samma tak.
Lagra och säkerhetskopiera i molnet.
Det finns många olika ställen där man kan spara filer av olika slag. De flesta har ett visst utrymme som är gratis, hur mycket varierar. Sedan kan man köpa till mer lagringsutrymme, oftast för en ganska liten kostnad per år. Gratisutrymmets storlek varierar, men det rör sig oftast om några GB. För vanliga dokument räcker det väldigt långt för de flesta användare. Bilder i hög upplösning och film tar stor plats, så då får man tänka på vad man laddar upp. Flickr, som är gjort för bilder, har nu 1TB, vilket i praktiken är obegränsat utrymme.
Alla tjänster kräver registrering och inloggning med lösenord.
 Fördelar:
Säker back up. De stora etablerade företagen, är måna om sitt rykte, och har allting sparat på flera servrar på olika ställen i världen. Det är väldigt liten risk att dina filer skall försvinna.
Åtkomligt var som helst. Du kan nå dina filer från valfri dator med uppkoppling, bara du har dina inloggningsuppgifter.
Synkronisering. Synkroniseringsmappar laddar man ner till de datorer man vill synkronisera. Samma innehåll finns i alla synk- mappar, så fort de kopplas upp till nätet. Och sedan även om du är off-line. Mappen finns alltså på leverantörens server. Men också på dina datorers hårddiskar. OBS då tar de upp utrymme på alla datorerna.
 Nackdelar:
Begränsat utrymme. Man kan inte lägga upp bilder och film hur som helst på de vanliga platserna. För vanliga dokument är det sällan problem.
Kräver inloggning om du inte sparat lösenordet på din egen dator.
Kan kännas osäkert. Det som ligger i molnet kan ju alltid angripas av hackare (eller USA)  t.ex. Känsliga dokument skall man kanske undvika att lägga upp.
Kräver förnuft vid val av leverantör. Undvik nya, okända tjänster. De kan vara oseriösa, eller snart försvinna, och med dem dina filer.
Säkra exempel:
Dropbox.
En av de äldsta och mest kända platserna. Även på Linux. Kan hantera alla typer av filer. Har synkronisering. Även delning. 2GB gratis.
SkyDrive.
Microsofts variant. Kräver ett Microsoft-konto,( t.ex. Hotmail eller Live mail, men kan skapas från vilken e-postadress som helst.) Funkar även på Mac och Android. Alla filtyper. Har synkronisering. Även delning. Kan skapa dokument med en gratis Officevariant. 7GB gratis.
Google Drive.
Googles variant. Kräver ett Google-konto (gmail). Alla filtyper. Har synkronisering. Även delning. Skapar dokument med Google Docs. 5GB gratis.
Flickr.
Gammal och välkänd. Ägs nu av Yahoo och visar reklam. Logga in med Yahoo, gmail eller Facebook. För foton och video. Även i hög upplösning. Skapa privata eller offentliga album. 1TB gratis.
Dela filer och mappar i molnet.
Samtliga tjänster här ovan är gjorda för att kunna dela filer på olika sätt. Det innebär först och främst att man själv kan nå sina filer, var man än är, och att de synkroniseras till alla datorer man anslutit till tjänsten. (Flickr synkroniserar inte, vilket är bra ur utrymmessynpunkt). Man behöver inte längre springa med usb-minnen mellan sina datorer. Man kan också dela med andra, genom att mejla en länk till en bestämd fil eller mapp. Det är praktiskt vid stora filer eller hela mappar, som blir omöjliga eller svåra att skicka via e-post. Sedan kan mottagaren öppna länken, även om hen inte använder samma tjänst.
Med SkyDrive och Google Drive kan man även vara flera som arbetar med samma dokument samtidigt. Då måste alla kunna logga in på tjänsten.
Med Flickr kan man ha privata mappar, dela dem med utvalda eller ha dem offentliga. Man kan också skicka länkar till sin Facebook-sida.
Det finns flera tjänster specialiserade på film och video. Shareit har jag använt ibland. Det kräver inte något särskilt OS, och filerna ligger inte kvar sedan mottagaren laddat ned dem. Jag vet inte hur säkert det är idag.
Sociala medier är också ett sätt att dela bilder och videoklipp.
Man kan dela via Skype, med det kräver att både avsändare och mottagare har det.
Skapa i molnet.
Det innebär att man använder ett program, som ligger på en server på nätet. Det laddas inte ned till datorn. Man kör det helt i sin webbläsare. Man kan ofta spara skapade dokument direkt på den plats man skapat det. Det går också att ladda ner och spara till hårddisken. Man måste då kontrollera att man har ett program, som kan öppna den aktuella filtypen. Ofta går det att välja filtyp att spara i.
I SkyDrive kan man använda Office 365, som är tillgängligt på nätet, om man köpt det. Har man inte köpt programmet, finns en bantad version som är fri att använda av alla med Microsoft-konto. Man kan spara till sin hårddisk, dela via SkyDrive eller skicka med e-post. Filformaten är Office senaste, med x på slutet. Har mottagaren inte M Office går de att öppna med t.ex. LibreOffice. Man kan inte skapa från sin mapp i datorn, utan måste gå via webbläsaren. Man bör lägga ett bokmärke till sin egen SkyDrive där. På webbsidan finns ett plus för Skapa, och där väljer man typ av dokument, och döper det. Sedan öppnar man det med programmet på molnet. (Jag lyckades inte skapa något via webbläsaren. Kanske pga. klen uppkoppling, eller för att jag inte använde IE).
Gå till Google Drive genom att i webbläsaren Chrome klicka på knappen för Appar till vänster i verktygsfältet och välja Google Drive.(Googles startsida har också knappen Appar). Har man registrerat sig, ser man då My drive till vänster med alla filer och mappar man har där. Över den finns en röd knapp "Create". Där kan man välja vilken typ av dokument man vill välja. Ett tomt dokument dyker upp. Med knappen Byt namn ger man filen ett namn. Sedan är det bara att skriva. Dokumentet sparas automatiskt i sitt eget format. När man stänger finns det i mappen Google Drive på skrivbordet, och kan bara öppnas när man är on-line. Det finns inget alternativ "Spara som", men längre ned finns knappen Download. Där kan man välja filformat, och sedan hamnar filen i Hämtade filer. Man kan också välja dela och får då även alternativet e-post. OBS man kan inte komma till sidan via mappen Google Drive på skrivbordet.

Det finns program för att göra annat också. Flera program för bildbehandling har jag provat. Det bästa jag hittat för avancerad bildbehandling, som använder lager, är Pixlr. Mer om det när vi skall prata om bildbehandling på januarimötet.


För SeniorNet Uppsala oktober 2013 Birgitta Avholm

Linux

Rekomenderas för gammal dator, som kört XP. Ersätt XP! Det är föråldrat och blir osäkert i april med nedanstående version av Linux.
Linux är säkert, och angrips inte av viirus, såvitt man vet. Det är gratis, lätt att använda och lätt att anpassaefter egna behov. Man kan kanske inte använda alla gamla program, med i så fall finns det gratisprogram att hämta, som kan klara allt.
Hämta Linux Mint 13 LTS Xfce 32-bit från http://www.linuxmint.com/oldreleases.php och där välja 13 Maya och därefter Xfce 32-bit.
Bränna .iso filen till en DVD skiva. (Kräver tyvärr lite datorvana) Anders kan göra en skiva som föreningen kan disponera.
Välja att installera Mint bredvid det befintliga operativsystemet.
Om man bara tar det lugnt och läser vad datorn frågar efter så skall det inte vara så märkvärdigt att installera operativsystemet.
Säkerhetskopiera alla dokument och bilder du vill ha kvar först.
Kontakta Birgitta A, om du vill ha hjälp!

 
Tillbaka till innehållet | Tillbaka till huvudmenyn